Friday, August 25, 2017

JOM BACA SURAH AL-KAHFI PADA HARI JUMAAT..


SURAH AL - KAHFI

Surat ini terdiri atas 110 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyyah. Dinamai Al-Kahfi artinya Gua dan Ashhabul Kahfi yang artinya Penghuni-Penghuni Gua. Kedua nama ini diambil dari cerita yang terdapat dalam surat ini pada ayat 9 sampai dengan 26, tentang beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya. Selain cerita tersebut, terdapat pula beberapa buah cerita dalam surat ini, yang kesemuanya mengandung i'tibar dan pelajaran-pelajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia. Banyak hadist-hadist Rasulullah s.a.w. yang menyatakan keutamaan membaca surat ini.

Berikut adalah khasiat Surah Al-Kahfi :

-Bersyukur dan murah rezeki
-Perlindungan dan keberkatan

Khasiat ayat 1-5 = Rumah yang makmur lagi berkat
1. Segala puji bagi Allah yang telah menurunkan kepada hamba-Nya Al Kitab (Al-Quran) dan Dia tidak mengadakan kebengkokan di dalamnya;
2. sebagai bimbingan yang lurus, untuk memperingatkan siksaan yang sangat pedih dari sisi Allah dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman, yang mengerjakan amal saleh, bahwa mereka akan mendapat pembalasan yang baik,
3. mereka kekal di dalamnya untuk selama-lamanya.
4. Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang yang berkata: "Allah mengambil seorang anak."
5. Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.

Khasiat ayat 10 = Soleh dan taat beribadah
(Ingatlah) tatkala para pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua, lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)."

Khasiat ayat 11 dan ayat 18 = Supaya tidur lena
11. Maka Kami tutup telinga mereka beberapa tahun dalam gua itu,
18. Dan kamu mengira mereka itu bangun, padahal mereka tidur; Dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka mengunjurkan kedua lengannya di muka pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan terhadap mereka.

Khasiat ayat 39 = Murah rezeki, perlindungan, mendapat segala hajat
Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu "maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan,

Khasiat ayat 82 = Untuk mengetahui benda-benda yang tersembunyi
Adapun dinding rumah adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah seorang yang saleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya."

Khasiat ayat 107-110 = Untuk mengetahui berita orang yang hilang -Penggerak tidur
107. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal,
108. mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah dari padanya.
109. Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."
110. Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa." Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya."

Saturday, July 15, 2017

PROMOSI PENAPIS AIR CUCKOO




Selamat sejahtera semua... 

PENAPIS AIR CUCKOO

Harga promosi rm60 sbln sahaja!! akan tamat hujung bln ni.. 

Mari2 semua..sesiapa yg belum ada penapis air atau sedang tercari2 penapis air..bole pm sy tau.. sebab apa sy syorkan penapis airni...

.😋 yg pertamanya sudah tentulah sbb kat rumah saya pn guna penapis airni. jadi boleh jd testimoni. 



👍keduanya sbb dgn adanya penapis airni cerek elektrik sy dh pencen awl tau..jd xperlu dh sy nk pnskan air..skrgni sy tekan je dh dpt air panas..kan mudahtu..lagi2 jika ada anak kecil nak mandi air pns atau nk bancuh susu..mmg semudah tekan jari jela👆.. 

ketiganya dr segi keselamatan, reka cipta penapis air ni untuk air panas dan sejuk ada 2 salur yg berbeza..dan jika nk dptkan air panas kita kena tekan punat atastu barula air panas keluar.maknanya selamatla jika ada ank2 kecil nak ambil air minuman mereka sendiri..xdala masalah ank2 terkena air panas kan...



😉    eKeempatnya pulak kalau perasan dari gambartu ada 2 salur air berbeza utk air panas dan sejuk jd kalau nk minum air panas dan sejuk dalam 1 masa kita bole dptkn airtu serentak..sekejap je kita bole dapatkan 1 bekas air sejuk dan 1 bekas air panas..jimat masa kan? kelimanya 😁 kalau dulu stok air masak sy sentiasa
habis..masak air 3x sehari pn masih lg xcukup utk simpan dlm peti.mmg sentiasa sold out..


Kelimanya dengan adanya penapis air sejuk/panasni.sy xperlu lg simpan byk botol air dlm peti sejuk seperti sebelumni..mudah kerja sy 😉anak2 kecil pn xdala buka tutup peti sejuk utk ambil air lg..lega sy sbb stok air pns/sejuk sentiasa cukup.maklumla semua org kat rumahni kuat minum air 


😘..keenamnya charge pemasangan PERCUMA..

Ketujuhnya servis dan penukaran alatganti PERCUMA sepanjang tempoh waranty..

Jadi apa tunggu lg..jom sertai saya..

 👍😍ada byk lg kelebihannya..marilah kita rasai bersama-sama.. berminat? pm saya yer...




Tuesday, April 11, 2017

Yayang Dedek Semakin Membesar



 Salam sejahtera semua.. Sudah lama saya tidak bersiaran di blog ni...dah bersawang blog saya ni..hihihi..


Buat semua kawan2 yang masih mengikuti perkembangan terima kasih di ucapkan...

kalini nak share tentang cerita anak bongsu saya.. Bongsu eak.. Moga2 la sebab rasanya cukupla dengan anak 3 orang yang semakin membesar ni...hihihi


Baby yang lahir pada tahun 2013..semakin membesar dengan sihat dan ceria..Syukur alhamdulillah... Sekarang dah bersekolah dan petah berbicara.. Hobinya suka mewarna..



 Yayang dedek ni nama timangan papanya beri.. Ada jugak yang pertikaikan nama timangan diani.. Sebab nama penuh Norfadhilatun Nisa tapi kami panggil dia dengan nama Ica, kadang Nisa,.. Kadang2 tu Mica.. Kadang anje.. Apapa2 jela yang kami suka nak panggil kan..

Ada yang cakap panggil nama betul dia jangan panggil nama lain.. Tapi orang tu pun husbandnya nama timangannya macam lain jer dari nama sebenar.. Oopss... huhu saya tak cakap kat diapun namanya nak kena ubah atau pertikaikan pun nama dia tu kan... Sukahatila nak pangil nama apapun...




Sebenarnya sayani tak berapa gemar dengan orang yang sibuk2kan hal orang  dengan benda remeh temeh macam ni.. Setakat nama pun nak jadi isu.. Alahai....

Lagik2 bila orangtu tak cakap direct kat kita tapi ada tukang menyampai...



Biarkan lah dia dengan cara dia tu.. Yang penting kami bahagia dan sentiasa ceria.. Sihat dan sentiasa berada di dalam rahmat dan lindungan Ilahi...




Semoga yayang dedek membesar menjadi anak yang solehah dan berjaya di dunia akhirat... Ameen...

JOM BACA SURAH AL-KAHFI PADA HARI JUMAAT..

SURAH AL - KAHFI Surat ini terdiri atas 110 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyyah. Dinamai Al-Kahfi artinya Gua dan Ashhabul Ka...