Friday, August 25, 2017

JOM BACA SURAH AL-KAHFI PADA HARI JUMAAT..


SURAH AL - KAHFI

Surat ini terdiri atas 110 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyyah. Dinamai Al-Kahfi artinya Gua dan Ashhabul Kahfi yang artinya Penghuni-Penghuni Gua. Kedua nama ini diambil dari cerita yang terdapat dalam surat ini pada ayat 9 sampai dengan 26, tentang beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya. Selain cerita tersebut, terdapat pula beberapa buah cerita dalam surat ini, yang kesemuanya mengandung i'tibar dan pelajaran-pelajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia. Banyak hadist-hadist Rasulullah s.a.w. yang menyatakan keutamaan membaca surat ini.

Berikut adalah khasiat Surah Al-Kahfi :

-Bersyukur dan murah rezeki
-Perlindungan dan keberkatan

Khasiat ayat 1-5 = Rumah yang makmur lagi berkat
1. Segala puji bagi Allah yang telah menurunkan kepada hamba-Nya Al Kitab (Al-Quran) dan Dia tidak mengadakan kebengkokan di dalamnya;
2. sebagai bimbingan yang lurus, untuk memperingatkan siksaan yang sangat pedih dari sisi Allah dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman, yang mengerjakan amal saleh, bahwa mereka akan mendapat pembalasan yang baik,
3. mereka kekal di dalamnya untuk selama-lamanya.
4. Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang yang berkata: "Allah mengambil seorang anak."
5. Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.

Khasiat ayat 10 = Soleh dan taat beribadah
(Ingatlah) tatkala para pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua, lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)."

Khasiat ayat 11 dan ayat 18 = Supaya tidur lena
11. Maka Kami tutup telinga mereka beberapa tahun dalam gua itu,
18. Dan kamu mengira mereka itu bangun, padahal mereka tidur; Dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka mengunjurkan kedua lengannya di muka pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan terhadap mereka.

Khasiat ayat 39 = Murah rezeki, perlindungan, mendapat segala hajat
Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu "maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan,

Khasiat ayat 82 = Untuk mengetahui benda-benda yang tersembunyi
Adapun dinding rumah adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah seorang yang saleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya."

Khasiat ayat 107-110 = Untuk mengetahui berita orang yang hilang -Penggerak tidur
107. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal,
108. mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah dari padanya.
109. Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."
110. Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa." Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya."

Saturday, July 15, 2017

PROMOSI PENAPIS AIR CUCKOO




Selamat sejahtera semua... 

PENAPIS AIR CUCKOO

Harga promosi rm60 sbln sahaja!! akan tamat hujung bln ni.. 

Mari2 semua..sesiapa yg belum ada penapis air atau sedang tercari2 penapis air..bole pm sy tau.. sebab apa sy syorkan penapis airni...

.😋 yg pertamanya sudah tentulah sbb kat rumah saya pn guna penapis airni. jadi boleh jd testimoni. 



👍keduanya sbb dgn adanya penapis airni cerek elektrik sy dh pencen awl tau..jd xperlu dh sy nk pnskan air..skrgni sy tekan je dh dpt air panas..kan mudahtu..lagi2 jika ada anak kecil nak mandi air pns atau nk bancuh susu..mmg semudah tekan jari jela👆.. 

ketiganya dr segi keselamatan, reka cipta penapis air ni untuk air panas dan sejuk ada 2 salur yg berbeza..dan jika nk dptkan air panas kita kena tekan punat atastu barula air panas keluar.maknanya selamatla jika ada ank2 kecil nak ambil air minuman mereka sendiri..xdala masalah ank2 terkena air panas kan...



😉    eKeempatnya pulak kalau perasan dari gambartu ada 2 salur air berbeza utk air panas dan sejuk jd kalau nk minum air panas dan sejuk dalam 1 masa kita bole dptkn airtu serentak..sekejap je kita bole dapatkan 1 bekas air sejuk dan 1 bekas air panas..jimat masa kan? kelimanya 😁 kalau dulu stok air masak sy sentiasa
habis..masak air 3x sehari pn masih lg xcukup utk simpan dlm peti.mmg sentiasa sold out..


Kelimanya dengan adanya penapis air sejuk/panasni.sy xperlu lg simpan byk botol air dlm peti sejuk seperti sebelumni..mudah kerja sy 😉anak2 kecil pn xdala buka tutup peti sejuk utk ambil air lg..lega sy sbb stok air pns/sejuk sentiasa cukup.maklumla semua org kat rumahni kuat minum air 


😘..keenamnya charge pemasangan PERCUMA..

Ketujuhnya servis dan penukaran alatganti PERCUMA sepanjang tempoh waranty..

Jadi apa tunggu lg..jom sertai saya..

 👍😍ada byk lg kelebihannya..marilah kita rasai bersama-sama.. berminat? pm saya yer...




Tuesday, April 11, 2017

Yayang Dedek Semakin Membesar



 Salam sejahtera semua.. Sudah lama saya tidak bersiaran di blog ni...dah bersawang blog saya ni..hihihi..


Buat semua kawan2 yang masih mengikuti perkembangan terima kasih di ucapkan...

kalini nak share tentang cerita anak bongsu saya.. Bongsu eak.. Moga2 la sebab rasanya cukupla dengan anak 3 orang yang semakin membesar ni...hihihi


Baby yang lahir pada tahun 2013..semakin membesar dengan sihat dan ceria..Syukur alhamdulillah... Sekarang dah bersekolah dan petah berbicara.. Hobinya suka mewarna..



 Yayang dedek ni nama timangan papanya beri.. Ada jugak yang pertikaikan nama timangan diani.. Sebab nama penuh Norfadhilatun Nisa tapi kami panggil dia dengan nama Ica, kadang Nisa,.. Kadang2 tu Mica.. Kadang anje.. Apapa2 jela yang kami suka nak panggil kan..

Ada yang cakap panggil nama betul dia jangan panggil nama lain.. Tapi orang tu pun husbandnya nama timangannya macam lain jer dari nama sebenar.. Oopss... huhu saya tak cakap kat diapun namanya nak kena ubah atau pertikaikan pun nama dia tu kan... Sukahatila nak pangil nama apapun...




Sebenarnya sayani tak berapa gemar dengan orang yang sibuk2kan hal orang  dengan benda remeh temeh macam ni.. Setakat nama pun nak jadi isu.. Alahai....

Lagik2 bila orangtu tak cakap direct kat kita tapi ada tukang menyampai...



Biarkan lah dia dengan cara dia tu.. Yang penting kami bahagia dan sentiasa ceria.. Sihat dan sentiasa berada di dalam rahmat dan lindungan Ilahi...




Semoga yayang dedek membesar menjadi anak yang solehah dan berjaya di dunia akhirat... Ameen...

Wednesday, September 14, 2016

Mari2!! beli Japan Munafie Slimming Panty



Salam sejahtera semua...

Kalini saya ada produk bagus untuk di kongsi bersama. Mari2!! beli Japan Munafie Slimming Panty

Japan Munafie Slimming Panty ni dengan mudah boleh sorok kan perut yg geleber dan lemak-lemak berlebihan tu.. Dan panties ni juga dapat memberikan effect slim bagi perut yang boroi.

Panty ajaib! Pakai terus tersorok perut dan segala lemak dan selulit tu.. 90% customer yg sudah mencuba PASTI REPEAT ORDER!






KELEBIHAN MUNAFIE SLIMMING PANTIES.

● BUNCIT@BOROI HILANG DALAM SESAAT
● PERUT BUNCIT langsung jadi RATA !!!!
● Tak perlu risau sakit perut sebab ketat.
● Tak bergulung bila duduk.
● Tak berpeluh walau seharian pakai.
● Sangat selesa.
● Membentuk lekuk tubuh.


FUNGSI MUNAFIE SLIMMING PANTIES.

• Mengecilkan perut.
• Melangsingkan pinggang.
• Membakar lemak yang berlebihan.
• Menaikkan dan mengencangkan punggung.
• Melancarkan peredaran darah dan metabolisme.
•JAPAN SLIMMING PANTY sebaiknya di pakai sejak awal kerana dengan memakai terus akan mencegah kegemukan

~SELAMAT MENCUBA MUNAFIE SLIMMING PANTS~

Color : black, skin, brown
Free size muat sehingga pinggang 104cm..
Material sangat selesa dan breathable. Kain sejuk.

STOCK TERHAD!! 



Whatsup cepat!! +60122928371 (ana)


HARGA MAMPU MILIK HANYA  RM 10.00 untuk satu
Jika beli lebih harga postage tetap sama. Jadi apa tunggu lagi
Mari2 beli… 

Postage
Semenanjung Malaysia RM8
Sabah / Sarawak RM12



Thursday, September 1, 2016

LEMBU ARWAH ABAH MELAHIRKAN ANAK

Salam sejahtera semua...

Lama tidak bersiaran...
Hari ini ingin berkongsi perasaan.. Lembu arwah abah telah melahirkan seekor anak jantan.. Ni kalau arwah abah masih ada tentu dia sangat gembira..




Sejak arwah abah meninggal, lembu - lembu abah dipelihara oleh adik lelaki.. Dia menjaga semua lembu abah dengan baik sekali..

Inilah kenangan yang ditinggalkan..

Semoga arwah abah sentiasa dicucuri rahmat dan di tempatkan bersama-sama orang-orang beriman..

Amiinnn....

Saturday, July 16, 2016

SEMOGA ABAH SELAMAT DUNIA AKHIRAT

Buat abah yang dirindui...

Pada awal ramadhan 2016..kami adik beradik berkongsi duit untuk membinakan kepok dan batu nisan untuk abah.. syukur alhamdulillah banyak urusan abah dipermudahkan oleh Allah.. Semoga abah selamat disana dan abah tergolong bersama-sama orang beriman dan ditempatkan di syurga.

Hari ini 16 hb julai 2016, sudah 5 bulan 2 hari abah meninggalkan kami..sebaknya rasa hati.. tapi jiwa harus kental untuk meneruskan kehidupan.. Wasiat abah akan cuba ditunaikan.. surat Wasiat abah bertarikh 1 jun 2014, yang abah simpan rapi dan penuh dengan kesan air mata amat menyentuh hati kami sebagai anak- anaknya.. Sayangnya abah kepada kami... Pengorbanan abah selama membesarkan kami tidak terbalas dengan wang ringgit..

Abah meninggalkn kami pada pagi ahad,14 februari 2016 kerana kemalangan jalan raya.. Abah meninggal di tempat kejadian.. Abah menaiki motosikal dan dilanggar kereta grand livina..

3 hari selepas abah meninggal..kami adik beradik mengemas bilik abah.. saya orang pertama menemui surat wasiat abah..Ya Allah..menggeletar rasanya.. wasiat bertulis tangan dan bertanda tangan abah.. nama saya adalah nama pertama ditujukan pesanannya.. seterusnya nama adik beradik lain dan nama mak di tulis disitu juga.. Abah wasiatkan saya untuk jaga keluarga, taat kepada suami dan berpegang teguh kepada tali Allah.. Besar tanggungjawab saya.. saya anak sulung 5 beradik.. ada lagi 3 orang masih bujang dan belum mempunyai pekerjaan tetap...

Abah... terima kasih abah.. saya sayang abah..saya akan tunaikn permintaan abah.. Abah ada berikan saya senaskah al quran minta saya baca..rupanya tu tanda abah akan pergi selamanya dan minta saya kirimkn bacaan alquran untuknya..Insyaallah abah..dalam masa 5 bulanni saya ada kirimkan bacaan 30 juzu khatam alquran pahala bacaannya hadiah untuk abah.semoga pahalanya sampai kepada abah..  semoga kubur abah diterangi dengan cahaya dan di jauhi daripada siksaan kubur dan diterima segala amal ibadahnya...

sebagai anak saya akan terus doakan keselamatan dan kesejahteraan abah disana..
al fatihah untuk abah..
Mohamad Jalal bin hj Ihsan


Friday, July 15, 2016

RAMADHAN DAN SYAWAL PERTAMA TANPA NENEK DAN ABAH


Ramadhan dan Syawal 2016 pastinya menjadi sejarah yang menyentuh jiwa buat kami sekeluarga kerana pada tahun ini kami tidak akan lagi dapat menyambutnya bersama 2 insan penting dalam hidup kami sekeluarga.. abah dan nenek..

Nenek meninggalkan kami pada 11 Oktober 2015 kerana sakit tua. 

Abah meninggalkan kami pada 14 Februari 2016 kerana kemalangan maut menaiki motosikal. Tragis dan amat menyayat hati kami.. 

Tidak sampai 4 bulan nenek pergi abah pula menyusul. Namun kami reda dan cuba untuk terus kuat melayari kehidupan ini tanpa abah dan nenek disisi..

Abah dan nenek adalah orang yang paling rapat dengan kami adik beradik. Terlalu banyak kenangan bersama mereka.. Disini saya kepilkan sedikit sebagai kenang-kenangan.. Setiap gambar ada ceritanya..

 Abah seorang yang alim dan rajin beribadah di masjid dan surau.. Dalam gambar di atas anak lelaki saya bersama abah selesai solat magrib di surau..

Ini adalah gambar kenangan semasa abah membantu saya menguruskan anak lelaki saya berkhatan beramai-ramai di masjid.. Beliau adalah tulang belakang saya dan orang penting yang telah berjaya merealisasikan impian saya untuk mengkhatankan anak lelaki saya..


Ini adalah gambar nenek bersama adik, emak mentua dan emak saya yang sedang melawat saya di hospital kerana sakit bersalin..

Pendek kata... abah dan nenek adalah insan yang penting dan amat dirindui.. Rindu yang tidak bertepi.. Doa kami sentiasa ada untuk mereka, jasa mereka amat ternilai dan hilangnya tiada penganti..




Monday, March 14, 2016

AMALAN ANAK-ANAK UNTUK IBUBAPA YANG TELAH MENINGGAL DUNIA

Al fatihah untuk almarhum abahku Mohamad Jalal bin Hj Ihsan. Semoga rohnya dicucuri rahmat, Diampunkan segala dosanya. Dijauhi daripada siksaan kubur dan api neraka serta ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan mendapat ganjaran syurga firdaus..Amin..


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Ibu bapa adalah orang yang paling berjasa kepada anak-anaknya. Bermula daripada kesusahan ibunya mengandung selama 9 bulan 9 hari. Kesusahan melahirkan anak-anak dan menyusukan dan membesarkan mereka.

Bagi anak-anak jasa dan pengorbanan ibu bapa sangat besar nilainya. Mereka dengan penuh rasa tanggungjawab membesar, mendidik dan memelihara anaknya hingga menjadi manusia yang berguna kepada masyarakat dan negara. Seorang anak yang diasuh dan dididik dengan nilai agama, hendaklah memberi penghormatan dan kasih sayang sewajarnya kepada mereka.

Kita hendaklah menunjukkan rasa terima kasih dengan sentiasa berbuat baik dan tidak melanggar segala perintahnya, menjaga perasaannya jangan sampai terluka serta menjaganya ketika mereka dalam tua atau uzur.

Sememangnya, kedudukan atau darjat ibu bapa di sisi Allah sangat mulia dan tinggi sekali, sehingga menjadi sebagai ukuran penentu bagi keredaan dan kemurkaan Allah. Ini sebagaimana sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud: "Keredaan Allah terletak pada keredaan ibu bapa dan kemurkaan Allah pula terletak pada kemurkaan ibu bapanya." (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Hakim).

Berdasarkan maksud hadis di atas, seharusnya sebagai insan yang memiliki kesempurnaan akal, kita berusaha untuk mencapai keredaan ibu bapa. Namun dalam masyarakat kita, lebih-lebih lagi pada zaman sekarang ini, kenyataannya masih ramai yang belum insaf dan tidak prihatin terhadap keterangan hadis di atas. Mereka dengan rasa tanpa segan silu, melakukan penderhakaan terhadap ibu bapa yang banyak berjasa.

Sahabat yang dimuliakan,
Setiap yang hidup anak mati , mati tetap datang kepada sesiapa sahaja tanpa mengira umur apabila saatnya sampai maka dia akan dijemput oleh Allah SWT untuk bertemu dengan-Nya di alam barzakh. Apabila ibu atau bapa kita sudah meninggal dunia atau kedua-duanya sudah kembali kerahmatullah, sebagai anak apakah hadiah dan bantuan terbaik yang dapat kita berikan tanda kita kasih dan sayang kepada kedua ibu bapa kita? , dan sebagai tanda penghargaan kita sebagai seorang anak yang soleh atau solehah?

 Terdapat dalam hadis yang diriwayatkan oleh Luqman Hakim bahawa seorang sahabat bertanya Nabi SAW mengenai apakah jasa yang boleh dilakukan oleh anak kepada kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia.?

"Setiap kali Rasulullah SAW mengadakan majlis iaitu tempat baginda mengajar umatnya, ia sentiasa di penuhi oleh orang ramai. Pada suatu hari ketika baginda sedang duduk di sekeliling oleh para sahabat, datanglah seorang lelaki yang bernama Usaid bin Malik bin Rabiah menghadapnya. Dia adalah seorang pahlawan Islam yang sangat berani.

Setiap kali Nabi SAW mengadakan majlis itu, Usaid sentiasa menghadirinya. Dia merasakan segala nasihat-nasihat tentang agama dan ilmu itu sangat penting baginya. Ketika mereka sedang asyik mendengar syarahan dari baginda, tiba-tiba datang seorang lelaki dari golongan Bani Salmah. Sebaik sahaja dia masuk kemajlis itu dengan hormat dia pun bertanya kepada Rasulullah SAW :

“Ya Rasul Allah, masih dapatkah saya berbuat baik terhadap ibu bapa saya meskipun mereka telah meninggal dunia. Semasa mereka masih hidup saya telah berbuat baik terhadap mereka mengikut apa yang terdaya oleh saya. Saya sentiasa berfikir apakah yang boleh saya lakukan setelah keduanya meninggal dunia.”

Rasulullah SAW menjawab yang bermaksud :

“Ya…dapat, sembahyangkanlah untuk kedua ibu bapa kamu, mohon keampunan untuk keduanya, laksanakanlah wasiatnya dan eratkanlah silaturahim dengan orang-orang yang kedua ibu bapa kamu lakukan serta muliakanlah teman kedua ibu bapa kamu.”

Sebaik sahaja mereka terdengar jawapan dari Rasulullah SAW itu mereka terdiam seketika tetapi di wajah masing-masing terbayang kegembiraan. Lelaki yang bertanya tadi masih tidak faham akan jawapan yang di berikan oleh Rasulullah SAW, lantas dia meminta baginda menerangkan sekali lagi.

Rasulullah SAW  tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu lantas baginda pun bersabda yang bermaksud “Apabila meninggal dunia seorang anak Adam maka putuslah segala amalannya kecuali tiga iaitu :

1. Sedekah yang di tinggalkan semasa hidup.

2. Ilmu yang di menfaatkan dan

3. Anak yang soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya.”

Setelah Rasulullah SAW berkata begitu barulah lelaki itu faham dan mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Nabi SAW kerana telah memberi sesuatu yang besar menfaatnya kepada yang hidup maupun yang telah mati.”

(Hadis Riwayat Luqman Hakim)

Berdasarkan hadis di atas terdapat beberapa amalan yang boleh dilakukan oleh seorang anak untuk kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia iaitu :

1. Sembahyangkan untuk mereka.

2. Mohon keampunan untuk mereka.

3. Laksanakan wasiat yang mereka tinggalkan.

4. Eratkanlah silaturahim dengan orang-orang yang mereka lakukan

5. Muliakanlah teman-teman mereka.

6. Doakan kepada mereka. (Setiap selepas solat fardu berdoalah kepada Allah SWT untuk  kedua ibu bapa supaya Allah SWT mengampunkan semua dosa-dosa mereka)

Selain daripada perkara-perkara diatas seorang anak yang soleh atau solehah akan melakukan beberapa perkara kebaikan untuk membantu ibu bapa mereka yang sedang berada di alam barzakh sebagai ikhtiar dan usaha-usaha untuk membantu mereka beroleh kebaikan dan tambahan pahala yang berterusan.

1. Banyakkan bersedekah terutama sedekah jariah (pembinaan sekolah agama, masjid, rumah anak yatim dan mewakafkan tanah perkuburan orang Islam) niatkan untuk mereka.

2. Sedekahkan al-Quran, buku-buku Islam di sekolah-sekolah agama atau maahad tahfiz atau dimasjid-masjid niatkan untuk mereka.

3. Selalu sedekahkan al-Fatihah, surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an-nas, surah Yasin, surah al-Baqarah dan ayat-ayat al-Quran yang lain untuk mereka. Sebaik-baik yang membacanya adalah kita sendiri sebagai seorang anak.
Sedekah bacaan al-Quran menurut majoriti ulama ahli sunah waljamaah sampai kepada simati :

Abu al-Lajlaj Abu Khalid (seorang sahabat) mendengar Nabi SAW menggalakkan para sahabat membaca ayat suci al-Quran di bahagian kepala dan kaki si mati di atas kubur. Lalu mewasiatkan amalan tersebut kepada anaknya supaya berbuat demikian.

Abd Rahman bin al-A’la bin Lajlaj daripada bapanya, katanya : berkata Abu al-Lajlaj Abu Khalid : “Wahai anakku, apabila aku meninggal dunia kebumikanlah aku. Apabila kamu meletakkan jasadku di liang lahad, bacalah: “Dengan nama Allah dan atas agama Rasulullah SAW, Kemudian curahkanlah tanah dengan cermat ke atasku. Kemudian bacalah disisi kepalaku permulaan surah al-Baqarah dan penutupnya, kerana aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda sedemikian.” (al-Thabrani, Mu’jam al-Kabir, 1982, Maktabah al-Ulum Wal Hikam, hlm 220 juz 19)

Di dalam kitab al-Azkar di bawah tajuk: “Apa yang perlu dibaca selepas pengebumian?. Imam al-Nawawi menyebutkan: “Al-Syafie dan para sahabat (ulamak Syafi’iyyah) mengatakan: “Disunatkan membaca disisi kubur sesuatu daripada ayat al-Quran. Mereka mengatakan: Jika mereka mengkhatamkan al-Quran kesemuanya maka itu adalah (sesuatu yang) baik.” (al-Nawawi, al-Azkar, Dar al-Makrifah: Beirut, 1996, hlm. 142 )

Imam al-Hassan bin al-Sobbah al-Za’farani berkata: “Aku bertanya kepada al-Syafi’ie tentang bacaan al-Quran di kubur. Lalu beliau menjawab: “Tidak mengapa. Al-Khallal meriwayatkan daripada Al-Sya’bie katanya: “Orang Ansar apabila berlakunya kematian dikalangan mereka, maka mereka selalu mengunjungi kuburnya untuk membaca al-Quran di sisinya.”

4. Selesaikan semua hutang-hutang mereka samaada hutang sesama manusia atau hutang dengan Allah SWT. Jika hutang sesama manusia tidak diselesaikan roh mereka akan tergantung di antara langit dan bumi. Hutang dengan Allah SWT adalah nazarnya (jika ada). fidyah kerana meninggalkan puasa. Jika ibu bapa mempunyai hutang dengan bank seperti rumah, kereta dan lain-lain pinjaman tersebut melalui cara riba maka tukarkanlah pinjaman tersebut kepada cara muamalah  Islam dan tukar hak milik kepada anak-anak, kerana berat dosanya yang ditanggung oleh ibu bapa di alam barzakh.

5. Jika ibu bapa belum menunaikan haji maka kita boleh upahkan haji untuk mereka (niatkan upah haji untuk mereka).

6. Beramal dengan amalan Islam. Semua anak-anak yang masih hidup apabila mereka tidak mengamalkan cara hidup Islam dengan melakukan maksiat dan dosa, anak perempuan tidak menutup aurat,  bergaduh sesama adik beradik kerana harta pusaka semua tindakkan ini menyusahkan dan membebankan ibu bapa kita yang berada dialam barzakh. Ibu bapa akan menyesal kerana mereka tidak mendidik anak-anak mereka dengan cara hidup Islam hingga mereka melakukan maksiat kepada Allah SWT. Ketika ini penyesalan sudah tidak berguna lagi kerana perkara tersebut sudah berlaku. Tetapi untuk anak-anak pula macamana mereka hendak membantu ibu bapa mereka yang sudah mati tadi? Maka mereka perlu beramal soleh, beramal ibadah dan beramal kebaikan kerana semua pahala yang kalian buat akan membari saham yang besar kepada ibu bapa kalian yang sedang menderita di alam barzakh.

Amalkanlah ilmu yang diajarkan oleh kedua ibu bapa kalian maka mereka akan mendapat pahala ilmu yang bermanfaat. Banyakkan sedekah jariah dan niatkan untuk ibu bapa maka ibu bapa kalian akan mendapat pahala sedekah jariah.

Sahabat yang dikasihi,
Teruskan berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT. Apabila kita selesai solat fardu atau ketika berada diwaktu-waktu akhir malam , waktu mustajab doa maka berdoalah untuk kesejahteraan ibu bapa kita yang telah meninggal dunia :

Segala puji bagi Allah yang telah memerintah kami untuk bersyukur dan berbuat baik kepada ibu dan bapa, dan berwasiat agar kami menyayangi mereka berdua sebagaimana mereka telah mendidiki kami sewaktu kecil.

Ya Allah sayangilah kedua orang tua kami. Ampuni, rahmati dan redhailah mereka.

Ya Allah ampunilah mereka dengan keampunan menyeluruh yang dapat menghapuskan dosa-dosa mereka yang lampau dan perbuatan buruk yang terus menerus mereka lakukan.

Ya Allah, berbuat baiklah kepada mereka sebanyak kebaikan mereka kepada kami setelah dilipatgandakan, dan pandanglah mereka dengan pandangan kasih sayang sebagaimana mereka dahulu memandang kami.

Ya Allah berilah mereka hak rububiyah-Mu yang telah mereka sia-siakan kerana sibuk mendidik kami.

Maafkanlah segala kekurangan mereka dalam mengabdi kepada-Mu kerana mengutamakan kami.

Maafkanlah mereka atas segala dosa, maksiat dan syubahat yang mereka jalani dalam usaha menghidupkan kami.

Ya Allah berilah mereka bagian ganjaran dari ketaatan yang Engkau hidayahkan kepada kami, kebaikan yang Engkau mudahkan bagi kami, dan taufiq yang telah mendekatkan kami kepada-Mu.

Dan jangan bebankan kepada mereka segala dosa dan kesalahan yang kami lakukan dan tanggungjawab yang kami abaikan. Dan janganlah tambahkan dosa kami ke atas dosa mereka.

Bagi ibu bapa dan nenek moyang kami yang telah meninggal, berikanlah mereka rahmat yang menerangi pembaringan mereka di kubur dan rahmat yang menimbulkan rasa aman ketika manusia merasa ketakutan saat dibangkitkan. Jadikanlah lubang kubur mereka daripada taman-taman syurga. Jauhkan lubang kubur mereka salah satu daripada lubang-lubang api neraka.

Ya Allah lemah lembutlah kepada mereka yang berbaring di kubur dengan kelembutan yang melebihi sikap lembut mereka kepada kami di masa hidup mereka.

Ya Allah janganlah sampaikan kepada mereka berita tentang kami yang mengecewakan mereka, dan jangan bebankan dosa-dosa kami kepada mereka.

Jangan hinakan mereka di hadapan pasukan kematian, malaikat Munkar dan Nakir dengan perbuatan-perbuatan hina dan mungkar yang kami lakukan.

Senangkanlah roh mereka dengan amal-amal kami di tempat pertemuan para arwah, ketika orang yang soleh bergembira dengan putera-puteri mereka yang soleh. Janganlah jadikan mereka ternoda oleh perbuatan buruk kami.

Ya Allah jadikanlah kami penyejuk hati mereka pada hari berdirinya para saksi. Dan jadikanlah mereka orang-orang yang paling cemburu dengan keberhasilan anak-anak mereka hingga Engkau kumpulkan kami, mereka dan segenap kaum muslimin di negeri kemuliaan-Mu, tempat menetapnya rahmat-Mu, dan tempat para wali-Mu bersama orang-orang yang Engkau beri kenikmatan,

Yaitu, para nabi, shiddiqin, syuhada dan solihin, mereka itulah sebaik-baiknya teman.

Demikianlah kurnia dari Allah dan Allah cukup mengetahui. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah kepada junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W, keluarga dan para sahabat baginda.

Walhamdulillahi Rabbil `Aalamin.  Amin

Friday, February 5, 2016

KELEBIHAN ISTIGHFAR DAN SALAM JUMAAT






Salam sejahtera semua... alhamdulillah bertemu kita di hari jumaat penghulu segala hari..
cepatnya masa berlalu sekarang diam tak diam sudahpun masuk bulan februari.. Semoga hari-hari mendatang akan bertambah bahagia dan hidup kita semua sentiasa di dalam redha dan keberkatan Ilahi..


Hari ini sempena hari yang mulia hari jumaat. Saya ingin berkongsi kepada semua tentang kelebihan istighfar.

Semoga dapat memberi manfaat kepada kita semua..

Salam jumaat..




Tuesday, January 12, 2016

KEBUN PETOLA DEPAN RUMAH


Entri kalini saya akan kongsikan berkenaan kebun petola depan rumah.. Huhuhu..
Meh cuci mata yer tengok pokok petola yang sedang berbuah... Walaupun petola ni ditaman di depan rumah saya. Tapi tukang tanamnya ayah saya, hehehe... bukan saya tau...

Biji benih petola ini saya beli semasa MAHA di MAEPS, Serdang pada tahun lepas.




Gambar di atas adalah gambar petola yang sudah tua.. Senggaja tidak dipetik dan dibiarkan begitu untuk dijadikan baka dan di taman semula biji benihnya bila tiba masanya nanti...

BASIKAL BARU LAGI...


Salam sejahtera semua..
Ini cerita tentang basikal baru lagi... Kalau perasan sebelumni pernah ada post berkenaan basikal baru.. Basikal baru sempena Aidilfitri...


Kalini basikal baru lagi.. cuma bezanya sempena bersunat.. Basikal ini dibeli dengan duit sunat yang diperolehi...


Asalnya basikal yang dibeli adalah basikal seperti gambar di atas ini.. Namun apabila double check didapati kondisi basikal ini tidak ok sebab ada 2 gelembung pada tayar basikal belakang.  Jadi pada hari yang sama jugak kami kembali ke kedai itu untuk tukar basikal lain. Alhamdulillah.. dapat tukar basikal lain sebagai ganti...




JOM BACA SURAH AL-KAHFI PADA HARI JUMAAT..

SURAH AL - KAHFI Surat ini terdiri atas 110 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyyah. Dinamai Al-Kahfi artinya Gua dan Ashhabul Ka...